Kontakt na katedru
Katedra psychologie PF JU, U Tří lvů 1725/1a, 370 01 České Budějovice
https://www.pf.jcu.cz/cz/fakulta/katedry/katedra-psychologie
Garant přijímacího řízení
Mgr. Jan Hynek, Ph.D., hynekj00@pf.jcu.cz, tel.: +420 387 773 202
Charakteristika studijního programu
Navazující magisterský studijní program poskytuje plné magisterské vzdělání v souladu s evropským standardem. Cílem studia v tomto programu je připravit absolventy pro výkon profese samostatně působícího psychologa, jejich uplatnění v dílčích oblastech praxe pak dále usměrňují regulace a následné postgraduální vzdělávání v různých resortech.
Vedle teoretických znalostí z klíčových oblastí psychologie a osvojení si profesních dovedností je cílem studia také rozvinout osobnostní předpoklady absolventů pro úspěšné vykonávání pomáhající profese, včetně jejich schopnosti zvládat vysokou profesní zátěž.
Absolvování programu také vybaví absolventy dostatečných přehledu v oboru i jeho metodologii pro případné následné doktorské studium.
Profil absolventa
Program vede ke všeobecné kvalifikaci psycholog, umožnuje samostatnou psychologickou činnost. Studijní obor respektuje kurikulární požadavky evropského certifikátu z psychologie EuroPsy na navazující magisterskou část odborné přípravy, jeho absolventi tak mohou po dokončení postgraduální části přípravy žádat také o evropskou certifikaci. Absolventi budou odborně, osobnostně i metodicky připraveni na samostatné vykonávání profesních činností psychologa, budou rozvíjet svoje diagnostické, komunikační, intervenční kompetence. Budou schopni formulovat cíle v souladu s potřebami klienta, získávat a vyhodnocovat informace v individuálním, skupinovém i organizačním assessmentu, vytvářet služby, postupy či intervence potřebné pro individuální, skupinové klienty či organizace. Budou připraveni na průběžné vyhodnocování svých postupů a komunikaci s klienty i ostatními pomáhajícími profesionály. Budou mít rozvinuté schopnosti práce v profesně homogenních i heterogenních týmech. Specializací uvnitř programu se mohou absolventi více připravit na práci školního psychologa – mohou si rozšířit poznatky i dovednosti ze speciální pedagogiky a z oblastí metod práce často využívaných školními psychology (např. v práci s dětmi s poruchami chování, při řešení konfliktů a ovlivňování klimatu třídy a školy, při práci s rodinou, se skupinou atd.). Alternativně mohou absolventi volbou povinně volitelných předmětů získat obecnější profesní profil jako přípravu na pozdější specializaci v jiné oblasti psychologie.
Další podmínky pro přijetí
Ukončené bakalářské studium v akreditovaném studijním programu jednooborové psychologie.
Úspěšné absolvování přijímací zkoušky.
Aktivní znalost anglického jazyka.
Přijímací zkouška
Přijímací zkouška je složena ze dvou částí a je spojena s osobní přítomností studenta na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Všechny části přijímací zkoušky jsou vyhodnoceny bodově, přičemž výsledky z nich se nesčítají.
V první části je možné získat 0–100 bodů. Bodování této části vychází z hodnocení podkladů uchazeče členy odborné komise (ve všech sledovaných kritériích uvedených níže) a minimem pro postup do druhého kola je zisk 50 bodů.
Druhá část přijímací zkoušky je realizována osobním pohovorem s uchazečem, kde odborná komise posuzuje dovednosti uchazeče a jím dodané podklady. Uchazeči postupující do druhého kola budou pozváni k osobnímu pohovoru zvacím e-mailem. Ve druhé části je možné získat nejvíce 100 bodů a minimem pro úspěšné složení druhého kola přijímací zkoušky je 50 bodů. Do druhé části postupuje prvních 60 uchazečů s nejvyšším bodovým hodnocením z první části, kteří dosáhli min. 50 bodů. Výsledek druhé části přijímací zkoušky určuje pořadí uchazečů.
1. část přijímací zkoušky - Posouzení materiálů dodaných uchazečem (MDU)
První část přijímací zkoušky proběhne formou komisionálního posouzení materiálů dodaných uchazečem (MDU). V tomto směru bude uchazeč poučen o zpracování osobních údajů a materiálů Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích pro potřeby přijímacího řízení a bude požádán o souhlas s tímto zpracováním.
Po uchazeči je požadováno samostatné zpracování dvou souborů, definovaných podle daných kritérií (viz níže), a jejich odeslání prostřednictvím webového rozhraní. Třetím odeslaným souborem je kopie vyplněného a podepsaného „Souhlasu se zpracováním osobních údajů při přijímacím řízení na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích“ (viz níže).
Všechny soubory musejí být odeslány současně, ve stejný čas, nejpozději do pondělí 19. května 2025, 23:55 hod. středoevropského času, a to pouze prostřednictvím jedinečného internetového odkazu, který bude každému uchazeči zaslán na e-mailovou adresu, kterou uvedl v přihlášce, společně s instrukcemi, jak soubory pojmenovat a odeslat. Tento odkaz uchazeče nasměruje na zabezpečené úložiště Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kam bude možné přenést soubory. Doplňujeme, že uvedený mezní čas (19. 5. 2025, 23:55 hod.) je časem úspěšného přenosu souborů na univerzitní úložiště, nikoliv časem zahájení nahrávání souborů. Doporučujeme proto zahájit přenos v dostatečném předstihu (nejlépe jednodenním), aby byla minimalizována rizika spojená s datovým přenosem.
Odesláním souborů uchazeč prohlašuje, že je autorem obou materiálů a že je za jejich věcný obsah zodpovědný pouze on a nikdo jiný (nevztahuje se na pomoc dalších osob při pořízení či technické úpravě souborů). Odeslání souborů je považováno za odevzdání MDU ze strany uchazeče, tedy za závěrečný a definitivní krok. Po zobrazení potvrzení o přijetí souborů (po skončení odesílání souborů se tato informace zobrazí na stránce) již není možné soubory měnit, mazat či aktualizovat. Pokud bude uchazečem doručeno více souborů, bude ponechána pouze první vložená dvojice souborů s MDU (první vložený písemný podklad a první vložená videonahrávka) a všechny další soubory budou smazány.
Soubory, které uchazeč výše uvedeným způsobem dodává, jsou:
- Písemný podklad, zpracovaný dle pokynů uvedených níže, ve formátu PDF (případně DOCX, DOC) v rozsahu maximálně 6 normostran A4, tj. 10800 znaků včetně mezer, o maximální velikosti souboru 5 MB. Do rozsahu textu náleží také citace, přečtená literatura a osobní údaje.
- Videonahrávku, zpracovanou dle pokynů uvedených níže, s obrazem a zvukem ve formátu MP4 (případně 3G2, 3GP, M4V, MOV), v rozlišení minimálně 0,3 MPx (tj. 640×480 pixelů) s vodorovnou orientací – tzv. naležato. Maximální povolená délka celého videa je 5 minut a maximální velikost souboru je 500 MB.
- Kopii (naskenovaný dokument či fotografii v čitelné podobě) vyplněného a podepsaného „Informace o zpracování osobních údajů při přijímacím řízení na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích“ (viz níže) ve formátu PDF (případně JPG, PNG, TIF, BMP) o maximální velikosti souboru 5 MB.
Nedodržení tohoto zadání bude považováno za nesplnění požadavků druhé části přijímací zkoušky a uchazeč bude hodnocen 0 body.
1. Písemný podklad
Na první straně dokumentu uchazeč uvede své jméno a příjmení, datum narození, místo trvalého bydliště a všechny střední nebo vysoké školy, které studuje či studoval(a). Dále napíše text, který se věnuje dvěma otázkám (1.1 a 1.2).
1.1: Odpovězte prosím stručně na otázku, co Vás na psychologii zaujalo a kam se chcete dále profilovat. Zároveň prosím uveďte, jakou máte osobní zkušenost s prací v rámci pomáhajících profesí (např. zaměstnání, aktivní participace na výzkumu, odborné publikace, odborné praxe či stáže, působení v psychologických organizacích).
1.2: Uchazeč zpracuje reflexi vlastního profesního rozvoje v průběhu bakalářského studia psychologie (doporučený rozsah jsou 2 normostrany).
V druhé části dokumentu uchazeč zpracuje autoreferát vlastní bakalářské práce 1.3.
1.3: Autoreferát bakalářské práce představuje rozšířené shrnutí hlavních částí práce. Uchazeč je povinen držet se následující struktury:
- Shrnutí teoretického ukotvení bakalářské práce.
- Popis cíle/ů práce a volba výzkumného designu včetně zdůvodnění použitého řešení.
- Představení klíčových výsledků (případně zamýšlených výsledků).
- Diskuze limitů výzkumu a interpretace výsledků bakalářské práce.
Celkový rozsah textu nesmí přesahovat velikost 6 normostran A4, tj. 10800 znaků včetně mezer. Do rozsahu textu náleží také citace, přečtená literatura a osobní údaje.
2. Videonahrávka
Nahrávka může být pořízena na jakékoliv záznamové zařízení (mobilní telefon, notebook, kamera apod.), které zaznamenává obraz i zvuk. Zobrazitelnost souboru a odpovídající obrazové a zvukové parametry videa si prosím vyzkoušejte přehráním na několika různých zařízeních. Základní technické požadavky na nahrávku jsou uvedeny výše. Další obrazová či zvuková specifika nahrávky (např. volba prostředí, technické vybavení, obrazová a zvuková kvalita nahrávky apod.) nebudou součástí hodnocení. Je však třeba zřetelně rozumět obsahu Vaší promluvy, který je pro posouzení podkladu klíčový.
Videonahrávka Vaší promluvy by měla mít tuto strukturu:
2.1: Ukažte prosím do záznamu občanský průkaz tak, aby byly na nahrávce čitelné údaje na jeho první straně (jméno, příjmení, datum narození a místo narození). Uveďte prosím současně Vaše jméno a příjmení, datum narození a všechny střední nebo vysoké školy, které studujete nebo jste studoval(a). Upozorňujeme, že tato identifikační část na začátku videa je nezbytnou podmínkou pro akceptaci nahrávky (bez identifikace uchazeče není možné nahrávku posuzovat; bližší informace o bezpečnosti a zpracování uvedených informací jsou popsány v „Informaci o zpracování osobních údajů při přijímacím řízení na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích“). Následně odpovězte stručně na otázku, co Vás na psychologii zaujalo a kam se chcete dále profilovat. Uveďte, jakou máte osobní zkušenost s prací v rámci pomáhajících profesí (tyto skutečnosti můžete v nahrávce doložit).
2.2: Vyberte dvě klíčové události (okolnosti) z Vašeho bakalářského studia, které formovaly Váš profesní rozvoj v oblasti psychologie, a stručně je popište.
2.3: Stručně představte Vaši bakalářskou práci a zaměřte se na její metodologické řešení. Zhodnoťte a zdůvodněte význam Vaší práce, včetně využitelnosti v praxi (viz podobný bod 1.3).
Videonahrávka (zadání 2) a písemný podklad (zadání 1) se mohou/nemusí obsahově překrývat – v tomto směru záleží na úvaze a preferenci uchazeče.
Podmínkou úspěšného splnění prvního kola přijímací zkoušky je zisk min. 50 bodů. Do druhé části postupuje prvních 60 uchazečů dle bodového hodnocení, kteří zároveň získali v 1. části přijímací zkoušky alespoň 50 bodů. Pořadí uchazečů bude zveřejněno pod oborovým číslem uchazeče vygenerovaným v rámci podání přihlášky ke studiu včetně získaného počtu bodů přijímací zkoušky na webových stránkách katedry dne 6. 6. 2025. Uchazeči postupující do druhé části budou pozváni k osobnímu pohovoru zvacím e-mailem.
2. část přijímací zkoušky – Osobní pohovor
Odborná komise přijímací zkoušky v přijímacím pohovoru posuzuje především motivaci a zkušenosti uchazeče, předpoklady, které jsou nezbytné pro studium psychologie a pro práci v pomáhajících profesích (předpoklady uvedené v Kodexu uchazeče o studium psychologie a studenta psychologie PF JU, viz níže), schopnost práce uchazeče se základními společenskovědními koncepty, interpretační, jazykové a analytické schopnosti, orientaci ve směru k psychologické a společenskovědní problematice, relevanci a kvalitu zvolené literatury a informačních odkazů a další podstatné okolnosti, kterými uchazeči prokazují svůj zájem o obor a připravenost ke studiu psychologie. Součástí pohovoru je také rozhovor o bakalářské práci a diskuze v anglickém jazyce.
Celkem lze v rámci osobního pohovoru získat 0–100 bodů. Pro úspěšné splnění druhého kola přijímací zkoušky musí uchazeč získat minimálně 50 bodů.
Další důležitá sdělení uchazečům
Uchazeči o studium jsou srozuměni s obsahem textu, který vymezuje očekávaný profil uchazeče/studenta tohoto studijního programu, a svou účastí v přijímacím řízení deklarují svůj souhlas s tímto textem:
Kodex uchazeče o studium psychologie a studenta psychologie na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Studenti a pedagogové respektují hodnoty svobody a solidarity a základní lidská práva a svobody, které jsou v podobě Listiny základních práv a svobod součástí ústavního pořádku České republiky. Uznávají, že lidé jsou svobodní a jsou si rovní v důstojnosti i právech bez rozdílu pohlaví, rasy, věku, zdravotního stavu, sexuální orientace a identity, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, majetku a postavení.
Studenti a pedagogové usilují o rozvoj vlastní osobnosti, její integrity, o prohloubení sebereflexe a dbají o svou duševní i fyzickou kondici. Uvědomují si, že řada jevů a témat, se kterými přijdou do kontaktu, vyžaduje nadstandardní psychickou odolnost a že by měli být schopni těmto výzvám úspěšně čelit. Uvědomují si, že hlavním zdrojem a prostředkem poznání, vlastního vývoje a resilience jsou oni sami a že je nezbytné o tyto kvality pečovat a dále je rozvíjet.
Studenti a pedagogové disponují funkční psychologickou gramotností. Uvědomují si lidskou rozmanitost a aktivně nahlíží (reflektují) hodnoty, preference, postoje, stereotypy a předsudky jak u sebe, tak u druhých lidí. Postupují v souladu s aktuálním vědeckým poznáním, podle zásad praxe podložené důkazy, a důkazy, které jsou podložené praxí. Uvědomují si přednosti a omezení těchto postupů a vyhýbají se dezinterpretacím a povrchním soudům. V tomto jim pomáhá otevřená mysl, kritické uvažování, metodologická gramotnost a ochota učit se a získávat nové poznatky a pohledy.
Studenti a pedagogové důstojně a se ctí čelí kritice, dokážou ji smysluplně reflektovat a adekvátně na ni reagovat. V případě pochybení chybu uznají a omluví se a, pokud je to možné, zajistí nápravu. Usilují o přesnost, upřímnost, pravdivost, spravedlnost a dodržování daných slibů. Respektují lidské soukromí, vyhýbají se konfliktu zájmů a pokud takový nastane, aktivně ho řeší. K ostatním lidem přistupují s úctou a bez úmyslu jim ublížit nebo je využít ke svému prospěchu či s nimi manipulovat.
Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu.
Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit (dle čl. 3, odst. 7 vyhlášky o přijímacím řízení) jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF, a to nejpozději do 13. 6. 2025 – blíže https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze-dokumentu
Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku:
Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M., & Sommers, S. R. (2015). Social Psychology. Pearson.
Blatný, M. et al. (2010). Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Grada.
Clark-Carter, D. (2009). Quantitative psychological research: The complete student's companion. Psychology press.
Comer, R., Gould, E., & Furnham, A. (2013). Psychology. John Wiley & Sons.
Crowl, T. K., Kaminsky, S., & Podell, D. M. (1997). Educational Psychology: Windows on Teaching. Brown & Benchmark Publishers.
Dostál, D. (2016). Statistické metody v psychologii. Univerzita Palackého v Olomouci.
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: Jak zkoumat lidskou duši. Portál.
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univerzita.
Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Portál.
Hill, G. (2004). Moderní psychologie. Portál.
Hunt, M. (2010). Dějiny psychologie. Portál.
Kučera, D. (2013). Moderní psychologie: Hlavní obory a témata současné vědy. Grada.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Grada.
Plháková, A. (2006). Dějiny psychologie. Grada.
Plháková, A. (2009). Učebnice obecné psychologie. Academia.
Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti – obor v pohybu. Grada.
Smékal, V. (2004). Pozvání do psychologie osobnosti. Barrister & Principal.
Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Portál.
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Karolinum.
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Karolinum.
Vágnerová, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál.
Výrost, J., & Slaměník, I. (Eds.). (2008). Sociální psychologie. Grada.