Kontakt na katedru
Katedra výtvarné výchovy PF JU, Dukelská 245/9, 370 01
https://www.pf.jcu.cz/cz/fakulta/katedry/katedra-vytvarne-vychovy
Garant přijímacího řízení:
Mgr. MgA. Petra Vichrová, Ph.D., e-mail: pvichrova@pf.jcu.cz
Charakteristika studijního programu
Navazující magisterský studijní program Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy zahrnuje výuku praktických a teoretických předmětů zaměřených na získání komplexních výtvarně-pedagogických kompetencí. S ohledem na budoucí uplatnění posluchačů je v průběhu studia kladen důraz především na teorii a didaktiku výtvarné výchovy, reflexi vlastní pedagogické praxe a další rozvoj výtvarných a technických dovedností. Studium nabízí rovněž odbornou specializaci studenta/studentky v rámci výběru volitelných předmětů a práce na vlastním diplomovém tématu.
Profil absolventa
Absolvent je dobře zorientován v diskurzu výtvarné výchovy a disponuje potřebnými výtvarně-pedagogickými kompetencemi, praktickými výtvarnými dovednostmi a teoretickými znalostmi. Je schopen didaktické analýzy širokého spektra výtvarných činností a jejich transferu do výuky výtvarné výchovy na základní umělecké škole.
Absolventi navazujícího magisterského studia jsou připraveni vykonávat profesi učitele výtvarné výchovy na základních uměleckých školách a obou stupních základních škol. Uplatnění mohou nalézt také v další zájmové sféře výtvarné edukace a kultury.
Obecné předpoklady a požadavky na uchazeče o NMgr. studium
Uchazeč/uchazečka o studium navazujícího magisterského programu Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy musí v rámci přijímací zkoušky, složené z pohovoru a praktické zkoušky, prokázat dostatečné znalostní, tvůrčí a osobnostní předpoklady pro vykonávání budoucí učitelské profese, stejně jako motivaci k prohlubování vlastní odbornosti a praktických výtvarných dovedností. Přijímací zkouška je hodnocena bodově, přičemž u každé z jejích tří částí je sledováno dosažení minimální vstupní kvalitativní úrovně uchazeče/uchazečky s ohledem na jeho/její budoucí výtvarně-pedagogické uplatnění na základních uměleckých školách.
Další podmínky pro přijetí
Přijímací zkouška se skládá ze tří částí: kresby (hodnocena max. 30 body), prostorové tvorby (hodnocena max. 30 body) a motivačního pohovoru (hodnocen max. 40 body). Všechny uvedené části přijímací zkoušky musí uchazeč absolvovat v jednom dni zde dvou nabízených termínů. U praktických částí zkoušky, které trvají každá 45 minut, je zjišťována celková úroveň výtvarně-technických dovedností a potenciál dalšího rozvoje tvůrčích schopností uchazeče/uchazečky. Motivační pohovor je realizován v délce cca 10 minut a prověřuje míru motivace, předpoklady pro rozvoj klíčových výtvarně-pedagogických kompetencí a odbornou připravenost uchazeče/uchazečky.
Na motivační pohovor si uchazeč přinese dokumentaci vlastních výtvarných prací. Toto autorské portfolio by mělo obsahovat studijní práce, volnou autorskou tvorbu a strukturovaný životopis.
Uchazeči s sebou přinesou pomůcky pro kresbu (měkká tužka, rudka nebo uhel, balicí papír, fixativ, papírovou lepicí pásku), a prostorovou tvorbu (sochařské špachtle, nůžky, lepidlo).
Výtvarnou tvůrčí činnost přijímací zkoušky student vykonává samostatně bez manuální asistence jiné osoby.
Další důležitá sdělení uchazečům
Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete zde v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu
Podmínkou pro přijetí (vztahující se k předchozímu studiu) je dále absolvování:
- státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie na úrovni bakalářského studia, nebo
- musí uchazeč o studium absolvovat přijímací zkoušku z pedagogickopsychologických disciplín (vzorový test je k dispozici zde: https://www.pf.jcu.cz/images/PF/uchazeci/test/Test_PGPS_NMgr_VZOR.pdf).
Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit (dle čl. 3, odst. 7 vyhlášky o přijímacím řízení) jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF, a to nejpozději do 13. 6. 2025 – blíže https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze-dokumentu
Kritéria pro sestavení pořadí uchazečů
Celkový možný počet dosažených bodů ze všech tří částí přijímací zkoušky pro navazující magisterské studium oboru Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy je 100 bodů. Pro přijetí musí uchazeč/uchazečka z celkového možného počtu získat alespoň 60 bodů.
Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky
KRESBA | |
Pochopení zadaného úkolu | max. 6 bodů |
Kvalita výtvarně-vyjadřovacích prostředků | max. 6 bodů |
Pochopení a zpracování analytické lineární perspektivy | max. 6 bodů |
Využití formátu a proporční vztahy | max. 6 bodů |
Kreslířské dovednosti a tvůrčí přístup | max. 6 bodů |
Celkem | max. 30 bodů |
PROSTOROVÁ TVORBA | |
Anatomická stavba | max. 6 bodů |
Proporční vztahy | max. 6 bodů |
Budování forem a objemů | max. 6 bodů |
Stavba prostorových sochařských plánů | max. 6 bodů |
Dodržené měřítko | max. 6 bodů |
Celkem | max. 30 bodů |
MOTIVAČNÍ POHOVOR | |
Motivace ke studiu zvoleného učitelského oboru | max. 5 bodů |
Orientace v historických a současných koncepcích výtvarné výchovy | max. 10 bodů |
Orientace v odborné literatuře k danému oboru a jeho dílčím disciplínám | max. 10 bodů |
Komunikační dovednosti, úroveň vyjadřování a vystupování | max. 15 bodů |
Celkem | max. 40 bodů |
Doporučená literatura
Baleka, J. (1997). Výtvarné umění: výkladový slovník: (malířství, sochařství, grafika). Academia.
Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany.
Gombrich, E. H. (1997). Příběh umění. Argo.
Krejča, A. (1981). Techniky grafického umění: průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Artia.
Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah.
Roeselová, V. (1995). Námět ve výtvarné výchově. Sarah.
Zhoř, I. (1989). Klíč k sochám. Albatros.