Kontakt na katedru
Katedra speciální pedagogiky PF JU, Dukelská 245/9, 370 01 České Budějovice
https://www.pf.jcu.cz/cz/fakulta/katedry/katedra-specialni-pedagogiky
Garant přijímacího řízení:
Mgr. Zuzana Bílková, Ph.D.; bilkova@pf.jcu.cz
Charakteristika studijního programu
Tento profesně zaměřený studijní program kvalifikuje studenta k výkonu samostatné speciálněpedagogické práce v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů. Absolventi programu jsou kompetentní k výkonu profese speciálního pedagoga ve všech typech škol a školských zařízeních, zařízeních k výkonu ústavní a ochranné výchovy, stejně jako v oblasti sociálních služeb a v zařízeních zřizovaných v rámci neziskového sektoru. Mohou se tedy uplatnit jako speciální pedagogové v oblasti speciálněpedagogického poradenství a diagnostiky, stejně jako školní speciální pedagogové na všech typech a stupních škol v rámci školních poradenských pracovišť.
Profil absolventa
Absolvent/ka disponuje komplexní znalostí problematiky jednotlivých typů postižení a z nich vyplývajících speciálních potřeb, orientuje se v oblasti speciálněpedagogické diagnostiky a umí vhodně zvolit a používat relevantní diagnostické nástroje včetně následné volby adekvátních intervenčních nástrojů. Absolvent/ka je schopen/a metodicky vést další odborníky (např. učitel, vychovatel, terapeut), kteří se podílejí na péči a vzdělávání jedince se speciálními potřebami a sám/a je rovněž způsobilý/á k poradenské péči o klienta a jeho rodinu. Absolvent/ka je způsobilý/á k tvorbě návrhu podpůrných opatření, která je schopen/a samostatně realizovat a v případě potřeby metodicky vést učitele k jejich realizaci.
Další podmínky pro přijetí
Přijímací zkouška je jednokolová, založená na ústním pohovoru. Před ústním pohovorem si uchazeči připraví svůj stručný strukturovaný životopis, seznam přečtené literatury, případně také doklady o absolvovaných stážích, praxích či kurzech a studentských odborných pracích. Tyto materiály poskytují uchazeči k nahlédnutí členům odborné komise. Ústní pohovor probíhá před odbornou komisí, která posuzuje motivaci uchazeče ke studiu, jeho znalosti a kompetence na úrovni bakalářského studia speciální pedagogiky. Dále budou posuzovány také osobnostní předpoklady uchazeče, které jsou nezbytné pro studium speciální pedagogiky a pro práci v pomáhajících profesích. Ústní pohovor sleduje například schopnost práce uchazečů se základními koncepty oboru speciální pedagogika a orientaci v související společenskovědní problematice, relevanci a kvalitu podkladů, kterými uchazeči prokazují svůj zájem o obor, a dovednost porozumět odbornému textu z oboru speciální pedagogiky ve zvoleném cizím jazyce na úrovni B2 (Aj, Nj, Fj). Podmínkou pro přijetí je absolvování bakalářského stupně studijního programu speciální pedagogika bez ohledu na specializaci. Tuto podmínku uchazeč dokládá úředně ověřenou kopií diplomu, kterou vkládá do IS STAG dle pravidel popsaných níže do 13. 6. 2025. Po tomto datu bude moci být uchazeč přijat ke studiu až po doložení dokumentu v IS STAG případně na studijní oddělení PF JU, nejpozději však do zahájení výuky v akademickém roce 2025/2026.
Příklad otázky z pohovoru:
Současná problematika migrace v kontextu inkluzivního myšlení.
Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky
Celkový počet bodů, které uchazeč může získat v rámci přijímací zkoušky, je 60. K úspěšnému splnění podmínek přijímacího řízení je potřeba získat alespoň 40 bodů.
Další důležitá sdělení uchazečům
Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu
Přijímací zkouška se uskuteční v několika rovnocenných termínech. Uchazeč/ka si z těchto termínů jeden vybere a oznámí jej předem fakultě prostřednictvím odkazu uvedeného v pozvánce k přijímací zkoušce a na webu fakulty.
Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit (dle čl. 3, odst. 7 vyhlášky o přijímacím řízení) jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF, a to nejpozději do 13. 6. 2025 – blíže https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze-dokumentu
Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku
Bartoňová, M. (2016). Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Masarykova univerzita.
Helus, Z. (2011). Úvod do psychologie. Grada.
Jungwirthová, I. (2015). Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Portál.
Kern, H., Mehlová, Ch., Nolz, H., Peter, M., & Winterspergerová, R. (2015). Přehled psychologie. Portál.
Kol. autorů. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Portál.
Kroupová, K. (2016). Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Grada.
Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Portál.
Müller, O. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. Grada.
Röderová, P. (2015). Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Masarykova univerzita.
Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Grada.
Valenta, M. (2018). Mentální postižení. Grada.
A další odborná literatura ve vztahu k cílovým skupinám.