Kontakt na katedru
Katedra výtvarné výchovy PF JU, Dukelská 9, 371 15 České Budějovice, tel.: 387 773 240, e-mail: slipkova@pf.jcu.cz
Garant přijímacího řízení:
Mgr. Zuzana Duchková, Ph.D., e-mail: duchkova@pf.jcu.cz
Charakteristika studijního programu
Bakalářský studijní program Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na ZUŠ je jednospecializační studium, které je orientováno na problematiku výtvarné edukace v primární a volnočasové vzdělávací sféře. Posluchačům nabízí komplexní a intenzivní rozvoj výtvarné senzibility, výtvarného myšlení, technických a vyjadřovacích dovedností skrze širokou paletu plošných, prostorových a intermediálních činností. Kromě praktických disciplín poskytuje také rozšířenou teoretickou základnu v oblastech estetiky, výtvarné edukace, dějin výtvarného umění, dějin architektury a technologie výtvarných médií.
Profil absolventa
Absolvent vykazuje praktické dovednosti v rozmanitých disciplínách výtvarného vyjadřování (kresba, malba, volná i užitá grafika, keramika, prostorová a intermediální tvorba) a disponuje rozšířenými teoretickými základy v uměnovědných a estetických oborech, stejně jako v oblasti teorie výtvarné edukace.
Absolventi bakalářského jednooborového studia jsou připraveni pro profesní uplatnění v zájmové sféře výtvarné edukace, kultury a tvorby.
Obecné předpoklady a požadavky na uchazeče
Uchazeč nebo uchazečka o studium bakalářského programu Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na ZUŠ musí v rámci přijímací zkoušky, složené z pohovoru, praktické a písemné zkoušky, prokázat dobrou orientaci v oblasti výtvarné kultury, rozvinutou výtvarnou senzibilitu a kreativitu. Přijímací zkouška je hodnocena bodově, přičemž u každé z jejích pěti částí je sledováno dosažení minimální vstupní kvalitativní úrovně uchazeče/uchazečky s ohledem na předpokládaný rozvoj jeho/jejích odborných a tvůrčích kompetencí v rozmanitých oblastech výtvarného vyjadřování.
Přijímací zkouška
Součástí přijímacího řízení je zkouška z výtvarných disciplín – kresby (hodnocená max. 20 body), malby (hodnocená max. 10 body), prostorové tvorby (hodnocená max. 10 body), písemná zkouška z dějin výtvarné kultury (hodnocená max. 20 body) a absolvování kolokviálního pohovoru (hodnoceného max. 40 body). Všechny uvedené části přijímacího řízení musí uchazeč absolvovat v jednom dni ze dvou nabízených termínů. U praktických částí zkoušky, které trvají každá 45 minut, se zjišťuje stupeň výtvarné senzibility a úroveň výtvarně-technických dovedností. Písemná zkouška ověřuje dobrou orientaci v dějinách výtvarné kultury a trvá 20 minut. Kolokviální pohovor nad domácími pracemi je realizován v délce přibližně 10 minut a prověřuje celkovou výtvarnou gramotnost a kreativní potenciál uchazeče/uchazečky, úroveň jeho/jejích komunikačních dovedností a míru motivace ke studiu ve zvoleném programu.
Uchazeči s sebou přinesou pomůcky pro kresbu (měkká tužka, rudka nebo uhel, balicí papír), malbu (štětce, temperové barvy, nádobka na vodu, čtvrtka formátu A2) a prostorovou tvorbu (sochařské špachtle).
Na kolokviální pohovor si uchazeč přinese dokumentaci souboru přibližně 20 domácích prací vytištěných na formátu A4, který by měl obsahovat díla studijního charakteru (zátiší, krajina, portrét, figura, studie přírodnin apod.) v originále minimální velikosti A3. Dokumentace prací bude uložena v náležitě označených deskách. Domácí práce by neměly být starší než dva roky.
Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu.
Kritéria pro sestavení pořadí uchazečů
Celkový možný počet dosažených bodů ze všech pěti částí přijímací zkoušky do bakalářského studia Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na ZUŠ je 100 bodů.
Minimálně musí uchazeč/uchazečka získat pro splnění podmínek přijímacího řízení z celkového možného počtu alespoň 60 bodů.
Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky
KRESBA | |
Pochopení zadaného úkolu | max. 4 body |
Kvalita výtvarně-vyjadřovacích prostředků | max. 4 body |
Pochopení a zpracování analytické lineární perspektivy | max. 4 body |
Využití formátu a proporční vztahy | max. 4 body |
Kreslířské dovednosti a tvůrčí přístup | max. 4 body |
Celkem | max. 20 bodů |
MALBA | |
Pochopení zadaného tématu/námětu | max. 2 body |
Úroveň výtvarně-vyjadřovacích prostředků | max. 2 body |
Kvalita práce s barevnou masou | max. 2 body |
Kreativní přístup a originalita | max. 2 body |
Dokončenost | max. 2 body |
Celkem | max. 10 bodů |
PROSTOROVÁ TVORBA | |
Anatomická stavba | max. 2 body |
Proporční vztahy | max. 2 body |
Budování forem a objemů | max. 2 body |
Stavba prostorových sochařských plánů | max. 2 body |
Dodržené měřítko | max. 2 body |
Celkem | max. 10 bodů |
KOLOKVIÁLNÍ POHOVOR | |
Motivace ke studiu zvoleného oboru | max. 5 bodů |
Splnění požadavků na domácí práce (kvantita, formát, námětová struktura) | max. 10 bodů |
Kvalita výtvarně-vyjadřovacích prostředků | max. 15 bodů |
Komunikační dovednosti a způsob vyjadřování | max. 10 bodů |
Celkem | max. 40 bodů |
PÍSEMNÁ ZKOUŠKA | |
Test z dějin výtvarné kultury | max. 20 bodů |
Celkem | max. 20 bodů |