Kontakt na katedru
Katedra primární a preprimární pedagogiky PF JU, Dukelská 9, České Budějovice,
tel. 387 773 231, e-mail: mvrzalova@pf.jcu.cz
Garant studijního programu: doc. PhDr. Miluše Vítečková, Ph.D., e-mail: mviteckova@pf.jcu.cz
Garant přijímacího řízení
Mgr. et Bc. Martina Lietavcová, Ph.D., e-mail: lietam00@pf.jcu.cz
Charakteristika studijního programu
Profesní bakalářský studijní program poskytuje vysokoškolské vzdělání pro skupinu pedagogických pracovníků, kteří budou působit v oblasti předškolního vzdělávání. Cílem studijního programu je poskytnout profesní kompetence v kontextu se záměry předškolního vzdělávání států EU.
Profil absolventa
Profil absolventa učitelství pro mateřské školy je tvořen souborem znalostí a dovedností ve vzdělávacích oblastech, a to jak vyjádřených v RVP PV, tak obecných i specifických kompetencí nutných k vykonávání profese učitele mateřské školy. Absolvent si vytváří svůj profesní profil v průběhu studijní cesty, jejímž cílem je osvojit si specifické znalosti a kompetence nutné k výkonu tohoto typu profese.
Další podmínky pro přijetí
Přijímací zkouška
Obě části přijímací zkoušky budou vyhodnoceny bodově, přičemž výsledky z nich se nesčítají. V první části uchazeč absolvuje test Obecných studijních předpokladů (OSP). O postupu do druhé části rozhoduje pořadí uchazečů v první části.
Do druhé části postupuje prvních 120 uchazečů, kteří podali přihlášku na PMŠ (prezenční studium) a dále postupuje prvních 120 uchazečů, kteří podali přihlášku na KMŠ (kombinované studium). Pořadí uchazečů bude zveřejněno pod číslem uchazeče vygenerovaným v rámci podání přihlášky ke studiu včetně získaného nejlepšího percentilu Scio testu na webových stránkách katedry.
Ve druhé části, která je zaměřena na pohovor a prezentaci tvořivých předpokladů pro povolání učitele mateřské školy, a která se koná na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, je možné získat 0–100 bodů. Při druhé části zkoušky je účastník povinen prokázat se na požádání průkazem totožnosti (občanský průkaz nebo řidičský průkaz, či cestovní pas).
Průběh přijímací zkoušky
1. část – test Obecných studijních předpokladů (OSP)
Povinnou součástí příjímacího řízení pro studijní program Učitelství pro mateřské školy je absolvování testu Obecných studijních předpokladů (OSP) v rámci Národních srovnávacích zkoušek (NSZ) organizovaných společností www.scio.cz, s.r.o.
PF JU bude pro přijímání do tohoto studijního programu vycházet z výsledků testu v rámci Národních srovnávacích zkoušek organizovaných společností www.scio.cz, s.r.o.
Uznány budou termíny NSZ od prosince 2022 do dubna 2023 (prvních pět termínů 10. 12. 2022 – 29. 4. 2023). Přihlášku a podrobné informace o NSZ včetně ukázky testu naleznete na adrese www.scio.cz/nsz.
Uchazeč si hradí účast na termínu konání NSZ individuálně, fakulta náklady spojené s účastí na NSZ neproplácí. Pokud chce uchazeč test OSP absolvovat vícekrát, musí plně uhradit poplatky, které Scio za NSZ účtuje. Každý uchazeč se k NSZ přihlašuje individuálně přímo u společnosti Scio na adrese www.scio.cz/nsz. Od společnosti Scio obdrží každý uchazeč po svém přihlášení pozvánku k NSZ, Pedagogická fakulta uchazečům pozvánku k NSZ neposílá. Podrobné informace o termínech, místech konání, kapacitách, podmínkách a průběhu, možnosti změnit termín, obsahu zkoušek, výpočtu percentilu i další podrobnosti najdete na stránkách www.scio.cz/nsz. Za řádný průběh zkoušek i za obsah testů zodpovídá společnost Scio. Vzhledem k tomu, že NSZ se konají ve více termínech, při neúčasti na žádném z termínů není možné se odvolávat na překážky na straně uchazeče.
Jak bylo zmíněno, do druhé části přijímacího řízení postupuje dle dosažených výsledků z první části prvních 120 uchazečů, kteří podali přihlášku na PMŠ (prezenční studium) a dále prvních 120 uchazečů, kteří podali přihlášku na KMŠ (kombinované studium).
2. část – pohovor a prezentace tvořivých předpokladů
Obsahem 2. části přijímací zkoušky je pohovor a prezentace tvořivých předpokladů pro povolání učitele mateřské školy. V průběhu pohovoru je posuzován zájem o profesi a profesní zkušenosti, vhled do předškolní pedagogiky a literatury pro děti, kultura projevu a výslovnost. V rámci prezentace tvořivých předpokladů jsou posuzovány dramatické předpoklady (přednes básně, popř. četba textu), hudební předpoklady (zpěv písně včetně intonace, rytmické cítění a hra na hudební nástroj) a výtvarné předpoklady (vnímání a vyjádření perspektivy, poměru velikostí a struktury povrchu materiálů při kresbě zátiší).
Každý uchazeč si připraví báseň o dvou až třech slokách, píseň, přinese a představí svou oblíbenou dětskou knihu, seznámí se s doporučenou literaturou. Dále si přinese pomůcky pro výtvarnou činnost (uhel nebo rudku). Pokud uchazeč hraje na hudební nástroj, který je přenositelný, může jej donést s sebou. Klavír bude pro uchazeče k dispozici v místě konání hudební části přijímací zkoušky. Hra na hudební nástroj není podmínkou k vykonání zkoušky. K prezentaci tvořivých disciplín je vhodné pohodlné oblečení umožňující pohybové aktivity.
Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky:
Celkový výsledek přijímací zkoušky budou ovlivňovat tyto dílčí výsledky:
1. Pohovor:
- zájem o profesi a profesní zkušenosti (maximum 10 bodů), řešení pedagogických situací (maximum 10 bodů);
- vhled do předškolní pedagogiky a psychologie dítěte (maximum 10 bodů), vhled do literatury pro děti (maximum 10 bodů);
- kultura projevu (maximum 10 bodů), výslovnost (maximum 10 bodů).
2. Prezentace tvořivých předpokladů:
- dramatický projev: přednes básně, popř. četba textu (maximum 10 bodů);
- hudební projev: zpěv písně včetně intonace (maximum 5 bodů), rytmické cítění (maximum 5 bodů), popř. hra na hudební nástroj (není podmínkou) (maximum 5 bodů);
- výtvarný projev: kresba zátiší – perspektiva (maximum 5 bodů), vnímání poměru velikostí předmětů vůči sobě navzájem (maximum 5 bodů), struktura povrchu materiálů (maximum 5 bodů).
Uchazeč může tedy dohromady získat maximálně 100 bodů. Přijímací zkoušku vykonal úspěšně uchazeč, který absolvoval přijímací zkoušku a dosáhl celkem alespoň 50 bodů.
Podmínkou pro přijetí je znalost českého jazyka dle čl. 10 odstavce 1 Opatření děkanky č. 10/2020 o přijímaní ke studiu na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku:
Gordon, T. (2012). Výchova bez poražených. Malvern.
Mertin, V., & Gillernová I. (2012). Psychologie pro učitelky MŠ. Portál.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Grada.
Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole. Portál.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2021). MŠMT.
Svobodová, E., (2007) Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. RAABE.
Svobodová, E., Vítečková, M. et al. (2016). Osobnost předškolního pedagoga. Portál.
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie - zaměření na předškolní věk. Portál.